Türk Ununun Rekabet Gücü İçin Adil Maliyet Çağrısı

Türkiye'den transit geçen buğday ve un ticaretinde yaşanan maliyet eşitsizliği, yerli üretici ve ihracatçıları ciddi şekilde zorluyor. Habur Sınır Kapısı'nda uygulanan mevcut sistem, Türk ürünlerinin rekabet gücünü önemli ölçüde düşürüyor. Sektör temsilcileri, bu sorunun çözümü için acil önlemler alınması gerektiğini belirterek, transit buğday ve un için ton başına en az 80 dolarlık bir ücret talep ediyor. Bu ücretin, analiz veya sigorta gibi başlıklar altında alınması öneriliyor.

MARDİN (İGFA) - Yıllık 15-16 milyar dolarlık ticaret hacmiyle bölge ekonomisi için hayati öneme sahip olan Habur Sınır Kapısı'nda, transit buğdaydan ücret alınmaması, Türk üreticilerini uluslararası pazarda dezavantajlı konuma düşürüyor. Sektör temsilcileri, sistematik engellerin ortadan kaldırılmasıyla ihracatın 20 milyar doları aşabileceğine inanıyor. Habur Sınır Kapısı’nın işleyişindeki bu aksaklıklar, buğday ticareti ve un ihracatı sektörlerini doğrudan etkiliyor.

Nusaybin Sınır Kapısı'nın Şara Hükümeti'ne devriyle, Rabia Kapısı üzerinden Musul'a yeni bir güzergah açılması planlanıyor. Ancak, Irak merkezi hükümeti ile Kuzey Irak yönetimi arasındaki anlaşmazlıklar, bu planın hayata geçirilmesini engelliyor. Bu durum, Türkiye'nin ticari çıkarlarını doğrudan etkiliyor ve alternatif ticaret güzergahlarının açılmasının önemini vurguluyor. Sektör, bu sorunun çözümü için diplomatik çözüm yollarının araştırılmasını talep ediyor.

KUZEY IRAK’TA TÜRK UNUNA EK MALİYET

Kuzey Irak'ta buğday sıfır gümrükle ithal edilirken, Türk ununa ton başına 127,5 dolar ek maliyet uygulanması, Türk ununun rekabet gücünü ciddi şekilde zayıflatıyor. Irak hükümetinin vergisiz un ithalatı politikası, Türk ürünlerinin pazar payını düşürüyor ve rekabet gücü açısından büyük bir dezavantaj oluşturuyor. Bu durum, ticaret anlaşmazlığının çözümünü daha da acil hale getiriyor.

MARDİN’DE FABRİKALAR KAPANDI

Bu dengesiz uygulamaların en ağır sonuçlarını Mardin yaşıyor. Son yıllarda 50'ye yakın fabrika kapanırken, binlerce kişi işsiz kaldı. İşsizlik ve ekonomik kayıpların önlenmesi için sektör temsilcileri, acil önlemler alınmasını ve Kalkınma Yolu Projesi'nin hızlandırılmasını talep ediyor. Yeni ticaret kapılarının açılması ve Irak ile Kuzey Irak arasındaki ticari anlaşmazlıkların çözümü, Türk ürünlerine uygulanan ek maliyetlerin kaldırılmasıyla mümkün olabilir.

Transit buğdaydan alınacak ücretlerle maliyet eşitliği sağlandığında, Türk üreticilerinin uluslararası pazarda güçleneceği ve rekabet edebilirliği artacağı ifade ediliyor.



KAYNAK: İGF HABER AJANSI

Follow Us