2024 Trafik Kazaları: 6 Bin Ölü, Ankara ve İstanbul Önde

Türkiye'de Trafik Kazaları: 2024 Yılı Ölüm ve Yaralanma Raporu

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından yayınlanan verilere göre, 2024 yılında Türkiye karayollarında 1.444.27 trafik kazası meydana geldi. Bu rakam, ülkemizin trafik güvenliği konusunda hala önemli sorunlarla boğuştuğunun bir göstergesi. Kazaların 1.177.172'si maddi hasarlı, 266.855'i ise ölümlü veya yaralanmalı olarak kaydedildi. Ne yazık ki, 6.352 kişi hayatını kaybederken, 385.117 kişi yaralandı. Günlük ortalama 731,1 kaza, 17,4 ölüm ve 1.055,1 yaralanma anlamına gelen bu istatistikler, ülkemizde trafik güvenliğinin acil önlemler gerektirdiğini açıkça ortaya koyuyor.

Ölümler Azaldı, Yaralanmalar Arttı: Çelişkili Bir Resim

2023 yılıyla kıyaslandığında, 2024 yılında toplam kaza sayısında %9,9, ölümlü yaralanmalı kaza sayısında ,5 ve yaralı sayısında %9,8 artış gözlemlendi. Olumlu bir gelişme olarak, ölüm sayısında %3'lük bir azalma yaşandı. Ancak yaralanma sayısındaki artış, trafik güvenliği tedbirlerinin etkinliğine dair soru işaretleri doğuruyor. Motorlu taşıt sayısındaki %8,9'luk artış (31,3 milyona ulaşması) da bu artışta etkili olabilecek faktörler arasında yer alıyor. 100 bin taşıta düşen ölüm sayısı ise 22,8'den 20,3'e geriledi. 2023 yılında taşıtların kat ettiği 348 milyar kilometre başına 18,8 ölüm ve 1.007,9 yaralanma yaşandı.

İl bazında incelendiğinde, en fazla ölüm sayısı 325 ile Ankara'da, en fazla yaralanma sayısı ise 41.414 ile İstanbul'da kaydedildi. En az ölüm sayısı 4 ile Ardahan'da, en az yaralanma sayısı ise 331 ile Bayburt'ta gözlemlendi. Önemli bir nokta ise, ölümlerin V,4'ünün ve yaralanmaların ,5'inin yerleşim yerlerinde meydana gelmesi.

Sürücüler ve İncinebilir Yol Kullanıcıları Öne Çıkıyor

Kazalarda ölenlerin H,4'ü sürücü, 0,6'sı yolcu ve !'i yaya iken; yaralananların R,7'si sürücü, 6,3'ü yolcu ve 'i yayaydı. Cinsiyet dağılımına baktığımızda ise ölenlerin v,2'si erkek, #,8'i kadın; yaralananların ise i,3'ü erkek, 0,7'si kadındı. İncinebilir yol kullanıcıları (yaya, motosiklet, bisiklet ve elektrikli scooter sürücüleri) ölümlerin B,2'sini (2.681), yaralanmaların ise B,1'ini (162.295) oluşturdu. Bu grupta yayalar 1.331 ölümle (!), motosiklet sürücüleri ise 109.832 yaralıyla ((,5) dikkat çekici bir oran sergiliyor. 65 yaş ve üzeri kişiler ise ölümlerin ,5'ini ve yaralanmaların %6,5'ini oluşturdu.

Ölümlü yaralanmalı kazalara karışan 392.740 taşıtın A,8'i otomobil, 1,5'i motosiklet ve ,7'si kamyonetti. Ölümlerin Q,9'u tek araçlı, A,9'u iki araçlı ve %6,2'si çok araçlı kazalarda meydana gelirken, yaralanmaların S,9'u iki araçlı, 8,6'sı tek araçlı kazalarda gerçekleşti. Kazalara neden olan 318.926 kusurun ,1'i sürücü, %8,2'si ise yaya kaynaklıydı. En sık görülen kusur ise "hızı yol ve hava şartlarına uydurmamak" (105.802) oldu.

Kazalar En Çok Yayaya Çarpmayla Ölümle Sonuçlandı

Ölümlerin en sık nedeni yayaya çarpma (1.295), yoldan çıkma (1.281) ve yandan çarpma (1.141) olarak kaydedildi. Kazaların e,3'ü gündüz, 2,6'sı gece ve %2,1'i alacakaranlıkta meydana geldi. Ay bazında ise kazaların 'u Ağustos ayında, gün bazında ise ,2'si cuma günleri gerçekleşti. Son 10 yılda Türkiye'de trafik kazalarında 62.762 kişi öldü ve 3.024.470 kişi yaralandı.

Bu veriler ışığında, trafik güvenliği konusunda daha kapsamlı ve etkili önlemlerin alınması büyük önem taşıyor. Sürücü eğitimlerinin iyileştirilmesi, yaya ve diğer incinebilir yol kullanıcılarının korunmasına yönelik altyapı düzenlemeleri ve denetimlerin sıklaştırılması gibi adımlar, trafik kazalarındaki ölüm ve yaralanma sayılarını azaltmak için hayati öneme sahip.

Follow Us