Karayolu Taşımacılığı Yönetmeliğinde Güncellemeler

Karayolu Taşıma Yönetmeliği'nde Önemli Güncellemeler

ANKARA (Gündem Sayfası) - Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, 8 Ocak 2018 tarihli Karayolu Taşıma Yönetmeliği'nde kapsamlı değişikliklere giderek, kurye işletmeciliği, servis taşımacılığı, dijital dönüşüm ve şoför nitelikleri alanlarında önemli düzenlemeler getirdi. Yeni yönetmelik, 15 Mayıs 2025 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Değişiklikler, sektörün modernizasyonuna ve verimliliğinin artırılmasına yönelik adımlar olarak değerlendiriliyor.

Yönetmelikte, "dağıtım işletmeciliği" ifadesi "kurye işletmeciliği" olarak değiştirilirken, kurye gönderisi; en fazla 30 kg veya 300 desimetreküp hacminde, tasnif/aktarma olmadan taşınan eşya olarak tanımlandı. P1 (il içi veya komşu ilçeler) ve P2 (birden fazla il) yetki belgeleri için asgari taşıt ve sermaye şartları belirlendi. P1 için 5 taşıt ve 100.000 TL, P2 için ise 30 taşıt ve 500.000 TL sermaye gerekiyor. Küçük ölçekli P1 başvurularında ise yüzde 85 indirim sağlandı.

Yeni düzenlemelerle birlikte, kuryelerin mesleki yeterlilik belgesi ve temiz adli sicil kaydı zorunlu hale getirildi. Kurye listesi tutulması, koruyucu ekipman sağlanması ve "KURYE" ibareli reflektif yelek/kask kullanımı da zorunlu kılındı. Kurye işletmecileri, teslim edilemeyen gönderileri aynı süre içinde iade etmekle, bozulabilir gıdalar için gerekli önlemleri alma ve yasak eşya taşımama yükümlülüğü altında olacaklar.

Servis Taşımacılığı İçin "S" Yetki Belgesi

Yönetmelikte dikkat çeken bir diğer değişiklik ise servis taşımacılığı için yeni bir "S yetki belgesi" getirilmesi oldu. Bu belge için en az 1 özmal otobüs ve 100.000 TL sermaye şartı aranırken, 3 otobüsle faaliyet gösterenlere yüzde 95 indirim uygulanacak. Mevcut D4 yetki belgeleri, S yetki belgesine dönüştürülecek ve mevcut D4 belgelerindeki uyarılar yeni belgelere aktarılacak. S yetki belgeli taşıtlar, en fazla 3 farklı yerin servis faaliyetinde kullanılabilecek ve UKOME veya il trafik komisyonu kararlarına uymak zorunda olacaklar.

Takograf sürücü kartı kullanımının zorunlu olduğu taşıtlarda, geçersiz kart veya kartsız sürüş tespitinde 75 uyarma cezası uygulanacak. P1, P2 ve S yetki belgeli taşıtlar için yaş ve kapasite şartları da belirlendi. Örneğin, P1/P2 belgelerinde motosiklet/mopedler 10, kamyonetler 20 yaşından büyük olamayacak.

Kadın Şoför İstihdamına Teşvik

Yönetmelikte, kadın şoför istihdamına teşvik amacıyla 6 ay ve üzeri kadın şoför çalıştıranlara taşıt ilave işleminde yüzde 95 indirim, 1 yıl ve üzeri çalıştıranlara ise yetki belgesi yenilemesinde ek süre sağlanacak. U-ETDS sistemine şoför, yolcu ve eşya bilgilerinin eksiksiz işlenmesi zorunlu hale getirildi. Eksik veya yanlış veri için uyarma cezaları da artırıldı.

Mevcut P1 ve P2 yetki belgeleri, M1 ve M2 belgelerine dönüştürülecek. P2 belgeleri iptal edilerek taşıtlar M2'ye aktarılacak ve ilk 150 taşıt için yüzde 90 indirim uygulanacak. 1 Ocak 2026'ya kadar 2013 ve öncesi model 9 koltuklu taşıtlar B2/D2 belgelerine eklenebilecek. P1/P2 belgeli motosiklet/mopedler için yaş sınırı 6 ay süreyle 15'e yükseltildi. S yetki belgelerine geçişte, sermaye şartı ilk yenilemeye kadar aranmayacak. Yönetmeliğin kurye işletmeciliği ile ilgili maddesi iki ay sonra, diğer hükümleri ise bugün itibariyle yürürlüğe girecek.

Söz konusu değişiklik yönetmeliğinin detaylarına ulaşmak için tıklayabilirsiniz



KAYNAK: İGF HABER AJANSI

Follow Us

Doğal Sit Alanlarında Hayvan Bakımevleri İçin Yeni Düzenlemeler

Tabiat Varlıklarını Koruma Merkez Komisyonu, doğal sit alanlarında hayvan bakımevlerinin kurulması ve mevcut doğal yaşam alanlarının korunmasına yönelik yeni düzenlemeler içeren bir ilke kararı yayınladı.  Bu karar, Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi.

Karar, doğal sit alanlarının ekosistem dengesini korurken, aynı zamanda hayvanların sağlıklı bir ortamda yaşamalarını sağlamayı hedefliyor.  Hayvan bakımevlerinin kurulumu için belirlenen kriterler arasında çevre dostu uygulamaların öncelikli tutulması yer alıyor.  Yerel yönetimler ve sivil toplum kuruluşlarının iş birliğiyle ortak projeler geliştirilerek doğal alanların korunması ve hayvan refahı desteklenecek.  Resmi Gazete'de yayınlanan karar metninin görseli haberde yer almaktadır.
Çamlıbel Tüneli ile Tokat-Sivas Yolu Rahatlayacak

Türkiye'nin ulaştırma alanındaki en önemli projelerinden biri olan Çamlıbel Tüneli, 23 Eylül'de ihaleye çıkıyor.  Tokat ile Sivas arasındaki ulaşımda büyük zorluk yaratan, 1650 rakımlı Çamlıbel Geçidi, tünelin açılmasıyla tarihe karışacak.

Yıllardır, özellikle kış aylarında sürücülerin kabusu olan geçit, yoğun kar yağışı, tipi ve buzlanma nedeniyle can ve mal kayıplarına yol açıyordu. Yeni tünel sayesinde bu riskler ortadan kalkacak.

**

Çamlıbel Tüneli ile Tokat-Sivas Yolu Rahatlayacak Türkiye'nin ulaştırma alanındaki en önemli projelerinden biri olan Çamlıbel Tüneli, 23 Eylül'de ihaleye çıkıyor. Tokat ile Sivas arasındaki ulaşımda büyük zorluk yaratan, 1650 rakımlı Çamlıbel Geçidi, tünelin açılmasıyla tarihe karışacak. Yıllardır, özellikle kış aylarında sürücülerin kabusu olan geçit, yoğun kar yağışı, tipi ve buzlanma nedeniyle can ve mal kayıplarına yol açıyordu. Yeni tünel sayesinde bu riskler ortadan kalkacak. **"Karadeniz ile Akdeniz Arasında Güvenli Köprü"** AK Parti Tokat Milletvekili Cüneyt Aldemir, Çamlıbel Tüneli'nin sadece Tokat ve Sivas için değil, Karadeniz ile Akdeniz arasındaki ulaşım için de kritik önem taşıdığını vurgulayarak şunları söyledi: "Çamlıbel Tüneli, Karadeniz'i Akdeniz'e bağlayan stratejik bir yatırım. Bölgemizin tarım ve sanayi ürünleri daha kısa sürede pazara ulaşacak. Lojistik maliyetleri azalacak, yollar daha güvenli hale gelecek. Bu proje, hem ticarete hem de turizme büyük katkı sunacak." **Kış Çilesi Sona Erecek** Projenin tamamlanmasıyla birlikte, özellikle kış aylarında Çamlıbel Geçidi'ni aşmak zorunda kalan sürücülerin yaşadığı zorluklar sona erecek. Kar, tipi ve buzlanma nedeniyle saatler süren yolculuklar çok daha kısa ve güvenli hale gelecek. Tokat-Sivas arası yolculuk hem hızlanacak hem de konfor kazanacak. Aldemir, "Bu proje ile Tokat-Sivas hattı nefes alacak. Yol güvenliği sağlanacak, seyahat süreleri kısalacak. Çamlıbel artık sürücüler için bir kabus olmaktan çıkacak." ifadelerini kullandı. **Ekonomiye ve Turizme Katkı** Tünel projesi tamamlandığında Karadeniz limanlarından çıkan yükler, Akdeniz ve Ortadoğu pazarlarına daha kısa sürede ulaştırılacak. Bu durum ihracatı güçlendirecek, nakliye maliyetlerini ciddi ölçüde azaltacak. Ayrıca güvenli ulaşım imkanı, bölgedeki turizmi de canlandıracak. **"Bölgenin Kalkınma Hamlesi"** Tokat Milletvekili Cüneyt Aldemir, sözlerini şöyle tamamladı: "Çamlıbel Tüneli, Tokat ve Sivas'ın kaderini değiştirecek. Hem ekonomik hem de sosyal anlamda yeni bir dönemin kapısı aralanıyor. Başta Cumhurbaşkanımız olmak üzere emeği geçen herkese teşekkür ediyorum. Bu proje, bölgenin kalkınma hamlesinin simgesi olacak."

Çamlıbel Tüneli ihalesi 23 Eylül'de gerçekleştirilecek. Tokat ve Sivas...