
Sakarya'da 72 Cankurtaran, Yaz Sezonuna Hazır
Sakarya Büyükşehir Belediyesi, yaz sezonunun başlamasıyla birlikte Kocaali, Karasu ve...
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye'nin karayolu ulaşım altyapısındaki köprü projelerine ilişkin önemli açıklamalarda bulundu. Son 23 yılda gerçekleştirilen çalışmaların ülkenin ulaşım ağını nasıl dönüştürdüğünü detaylı bir şekilde anlatan Bakan Uraloğlu, elde edilen başarıları ve uluslararası ödülleri paylaştı.
ANKARA (İGFA) - Bakan Uraloğlu, 2002 yılından bu yana ulaşımda fiziki engellerin sistematik bir şekilde ortadan kaldırıldığını ve ülkenin dört bir yanının yeniden birbirine bağlandığını vurguladı. Bu kapsamda yapılan yatırımların önemine değinen Bakan, rakamlarla somut örnekler sundu.
23 YILDA 488 KİLOMETRE UZUNLUĞUNDA 4 BİN 75 YENİ KÖPRÜ İNŞA ETTİK
2002 yılında Türkiye'de sadece 311 kilometre uzunluğunda 5 bin 967 köprü olduğunu hatırlatan Bakan Uraloğlu, “Son 23 yılda 488 kilometre uzunluğunda 4 bin 75 yeni köprü inşa ederek köprü sayısını 10 bin 42’ye, toplam uzunluğu ise 799 kilometreye ulaştırdık. Bu köprüler art arda sıralansaydı, Antalya’dan neredeyse İpsala Sınır Kapısı’na, yani Yunanistan’a kadar kesintisiz ulaşım sağlanabilirdi.” dedi. Bu devasa altyapı projesi, köprü inşaatı alanında Türkiye'nin önemli bir atılımını temsil ediyor.
1915 ÇANAKKALE VE ZİGANA TÜNELİ DÜNYA LİSTELERİNDE
Bakan Uraloğlu, köprülerin vadileri, nehirleri aştığını ve şehirleri birleştirdiğini belirterek, Türkiye'nin yalnızca ulaşım altyapısındaki fiziksel engelleri değil, aynı zamanda mühendislik sınırlarını da aştığını vurguladı. "Dünyada ilkleri başardık, uluslararası arenada ödüller aldık." diyen Bakan, 1915 Çanakkale Köprüsü'nün 2 bin 23 metrelik ana açıklığıyla dünyanın en geniş ana açıklığa sahip asma köprüsü olarak tarihe geçtiğini, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün ise üzerinden raylı sistem geçen en uzun asma köprü konumunda olduğunu belirtti. Bu projeler, mühendislik harikaları olarak kabul ediliyor.
Elazığ’daki Kömürhan Köprüsü'nün ters Y tipi kule tasarımıyla 660 metre uzunluğunda inşa edildiğini ve dünya literatüründe 4. sırada yer aldığını belirten Bakan, 168,5 metrelik tek pilon ve 380 metrelik orta açıklığıyla bu yapının önemine dikkat çekti. Ayrıca, yükseklikleri 42-166 metre arasında değişen 8 adet orta ve 2 adet kenar ayak üzerinde, dengeli konsol yapım metoduna göre toplam bin 372 metre uzunluğunda projelendirilen Eğiste Hadimi Viyadüğü'nün Türkiye'nin en yüksek ayaklı ve en uzun dengeli konsol köprüsü olduğunu kaydetti. Bu projeler, altyapı yatırımları kapsamında ülke ekonomisine önemli katkılar sağlıyor.
Kültürel mirasın korunmasına yönelik Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu'nda hayata geçirilen Neonteikhos Antik Kenti'nde bulunan tarihi yol ve kalıntıların korunması için özel olarak tasarlanan çelik arkeolojik köprünün, dünyada ilk ve tek uygulama olduğunu belirten Bakan Uraloğlu, bu projenin Amerika merkezli National Corrugated Steel Pipe Association (NCSPA) tarafından 2021 yılında “Yılın En İyi Özel Uygulama Projesi” ödülünü kazandığını vurguladı. Ulusal gurur kaynağı olan bu köprü, hem mühendislik hem de kültürel miras koruma açılarından büyük önem taşıyor.
Bakan Uraloğlu, köprü projelerinin yalnızca mühendislik açısından değil, aldığı ödüllerle de uluslararası alanda takdir edildiğine dikkat çekerek, Osmangazi Köprüsü'nün Japonya İnşaat Mühendisleri Derneği tarafından Üstün İnşaat Mühendisliği Başarı Ödülü'ne, Japonya Ulaştırma, Arazi ve Altyapı Bakanlığı tarafından ise İnşaat Uluslararası Ödülü'ne layık görüldüğünü belirtti. 1915 Çanakkale Köprüsü ve Malkara Çanakkale Otoyolu'nun 24 farklı ödül aldığını, Kuzey Marmara Otoyolu ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün ise 6'sı uluslararası olmak üzere toplam 10 ödüle layık görüldüğünü sözlerine ekledi. Bu ödüller arasında Uluslararası Yol Federasyonu (IRF) Tasarım Ödülü, Uluslararası Köprü ve Yapı Mühendisliği Birliği (IABSE) Üstün Yapı Ödülü, World Architecture News En İyi Köprü Ödülü gibi prestijli ödüller yer alıyor. Bu başarılar, uluslararası ödüller ile taçlandırılmış bir başarının göstergesi.
Bakan Uraloğlu, bu projelerin sadece ulaşımı kolaylaştırmakla kalmadığını, Türk mühendisliğini de dünya sahnesine taşıdığını belirterek sözlerini tamamladı.