**Türk Un ve Buğdayı İçin Adil Rekabet Talebi: Sektör Çığlık Çığlığa!**

Türkiye'nin buğday ve un sektörü, uluslararası rekabette hayati tehditlerle karşı karşıya. Sektör temsilcileri, Türk ürünlerinin rekabet gücünü korumak için acil düzenlemeler talep ediyor.  Habur Sınır Kapısı'ndan transit geçen buğday için ton başına en az 80 dolar ücret alınmasını öngören bir düzenleme, sektörün en önemli talebi.  Şu anki durum, yıllık 15-16 milyar dolarlık ticaret hacmiyle bölge ekonomisinin can damarı olan Habur'da, transit buğdaydan ücret alınmaması nedeniyle Türk üreticilerini büyük zorluklarla karşı karşıya bırakıyor.  Sektör, sistemli engellerin kaldırılması halinde ihracatın 20 milyar doları aşabileceğine inanıyor.

Sorunun bir diğer boyutu ise Kuzey Irak'ta.  Kuzey Irak, buğdayı sıfır gümrük vergisiyle ithal ederken, Türk ununa ton başına 127,5 dolar ek maliyet uygulanıyor. Bu durum, Türk ununun rekabet gücünü tamamen ortadan kaldırıyor ve Irak Hükümeti'nin vergisiz un ithalatı Türk ürünlerinin pazar payını hızla düşürüyor.  Sonuç olarak, özellikle Mardin'de 50'ye yakın un fabrikası kapanmış ve binlerce kişi işsiz kalmış durumda.

Sektörün çözüm önerileri arasında Kalkınma Yolu Projesi'nin hızlandırılması, yeni ticaret kapılarının açılması, Irak ve Kuzey Irak ile ticari anlaşmazlıkların çözümü için diplomatik adımların atılması ve Türk ürünlerine uygulanan ek maliyetlerin kaldırılması yer alıyor. Transit buğdaydan alınacak ücretlerle maliyet eşitliği sağlanmasının, Türk üreticilerinin uluslararası pazarda güçleneceği vurgulanıyor.  Nusaybin Sınır Kapısı'nın Şara Hükümeti'ne devriyle Musul'a yeni bir güzergah açılması planlansa da, Irak merkezi hükümeti ile Kuzey Irak yönetimi arasındaki anlaşmazlıklar bu girişimi engelliyor ve Türkiye'nin ticari çıkarlarına zarar veriyor.

**Türk Un ve Buğdayı İçin Adil Rekabet Talebi: Sektör Çığlık Çığlığa!** Türkiye'nin buğday ve un sektörü, uluslararası rekabette hayati tehditlerle karşı karşıya. Sektör temsilcileri, Türk ürünlerinin rekabet gücünü korumak için acil düzenlemeler talep ediyor. Habur Sınır Kapısı'ndan transit geçen buğday için ton başına en az 80 dolar ücret alınmasını öngören bir düzenleme, sektörün en önemli talebi. Şu anki durum, yıllık 15-16 milyar dolarlık ticaret hacmiyle bölge ekonomisinin can damarı olan Habur'da, transit buğdaydan ücret alınmaması nedeniyle Türk üreticilerini büyük zorluklarla karşı karşıya bırakıyor. Sektör, sistemli engellerin kaldırılması halinde ihracatın 20 milyar doları aşabileceğine inanıyor. Sorunun bir diğer boyutu ise Kuzey Irak'ta. Kuzey Irak, buğdayı sıfır gümrük vergisiyle ithal ederken, Türk ununa ton başına 127,5 dolar ek maliyet uygulanıyor. Bu durum, Türk ununun rekabet gücünü tamamen ortadan kaldırıyor ve Irak Hükümeti'nin vergisiz un ithalatı Türk ürünlerinin pazar payını hızla düşürüyor. Sonuç olarak, özellikle Mardin'de 50'ye yakın un fabrikası kapanmış ve binlerce kişi işsiz kalmış durumda. Sektörün çözüm önerileri arasında Kalkınma Yolu Projesi'nin hızlandırılması, yeni ticaret kapılarının açılması, Irak ve Kuzey Irak ile ticari anlaşmazlıkların çözümü için diplomatik adımların atılması ve Türk ürünlerine uygulanan ek maliyetlerin kaldırılması yer alıyor. Transit buğdaydan alınacak ücretlerle maliyet eşitliği sağlanmasının, Türk üreticilerinin uluslararası pazarda güçleneceği vurgulanıyor. Nusaybin Sınır Kapısı'nın Şara Hükümeti'ne devriyle Musul'a yeni bir güzergah açılması planlansa da, Irak merkezi hükümeti ile Kuzey Irak yönetimi arasındaki anlaşmazlıklar bu girişimi engelliyor ve Türkiye'nin ticari çıkarlarına zarar veriyor.

Habur Sınır Kapısı'ndaki transit buğdaydan alınmayan ücretler, Türkiye'nin yıllık 15-16...

Haber metnine göre, Türkiye'nin sanayi üretimi hem aylık hem de yıllık bazda artış gösteriyor.

**Yıllık Artış:**

* **Madencilik ve Taş Ocakçılığı:** 2025 Mart ayı, 2024 Mart ayına göre %4.9 artış gösterdi.
* **İmalat Sanayi:** 2025 Mart ayı, 2024 Mart ayına göre %2.0 artış gösterdi.
* **Elektrik, Gaz, Buhar ve İklimlendirme Üretimi ve Dağıtımı:** 2025 Mart ayı, 2024 Mart ayına göre %6.1 artış gösterdi.

**Aylık Artış:**

* **Madencilik ve Taş Ocakçılığı:** 2025 Mart ayı, 2025 Şubat ayına göre %8.2 artış gösterdi.
* **İmalat Sanayi:** 2025 Mart ayı, 2025 Şubat ayına göre %3.7 artış gösterdi.
* **Elektrik, Gaz, Buhar ve İklimlendirme Üretimi ve Dağıtımı:** 2025 Mart ayı, 2025 Şubat ayına göre %3.5 *azalış* gösterdi.

Genel olarak, sanayi üretimi 2025 Mart ayında aylık bazda %3.4 artış kaydetmiştir.  Ancak, sektörler arasında farklılıklar olduğu dikkat çekmektedir.  Elektrik, gaz, buhar ve iklimlendirme sektörü aylık bazda azalma gösterirken, diğer sektörler artış göstermiştir.
İstanbul, Uluslararası Asansör İstanbul Fuarı'na ev sahipliği yapıyor.  19. kez düzenlenen fuar, 15-16 Mayıs tarihlerinde TÜYAP Fuar ve Kongre Merkezi'nde gerçekleşecek.  Fuar, sismik asansör teknolojileri başta olmak üzere, daha güvenli, hızlı ve akıllı asansörleri sergileyecek.  15 Mayıs'ta

Gündem Haberleri

Gündem
Gündem

2025-08-16

Çamlıbel Tüneli ile Tokat-Sivas Yolu Rahatlayacak Türkiye'nin ulaştırma alanındaki en önemli projelerinden biri olan Çamlıbel Tüneli, 23 Eylül'de ihaleye çıkıyor. Tokat ile Sivas arasındaki ulaşımda büyük zorluk yaratan, 1650 rakımlı Çamlıbel Geçidi, tünelin açılmasıyla tarihe karışacak. Yıllardır, özellikle kış aylarında sürücülerin kabusu olan geçit, yoğun kar yağışı, tipi ve buzlanma nedeniyle can ve mal kayıplarına yol açıyordu. Yeni tünel sayesinde bu riskler ortadan kalkacak. **"Karadeniz ile Akdeniz Arasında Güvenli Köprü"** AK Parti Tokat Milletvekili Cüneyt Aldemir, Çamlıbel Tüneli'nin sadece Tokat ve Sivas için değil, Karadeniz ile Akdeniz arasındaki ulaşım için de kritik önem taşıdığını vurgulayarak şunları söyledi: "Çamlıbel Tüneli, Karadeniz'i Akdeniz'e bağlayan stratejik bir yatırım. Bölgemizin tarım ve sanayi ürünleri daha kısa sürede pazara ulaşacak. Lojistik maliyetleri azalacak, yollar daha güvenli hale gelecek. Bu proje, hem ticarete hem de turizme büyük katkı sunacak." **Kış Çilesi Sona Erecek** Projenin tamamlanmasıyla birlikte, özellikle kış aylarında Çamlıbel Geçidi'ni aşmak zorunda kalan sürücülerin yaşadığı zorluklar sona erecek. Kar, tipi ve buzlanma nedeniyle saatler süren yolculuklar çok daha kısa ve güvenli hale gelecek. Tokat-Sivas arası yolculuk hem hızlanacak hem de konfor kazanacak. Aldemir, "Bu proje ile Tokat-Sivas hattı nefes alacak. Yol güvenliği sağlanacak, seyahat süreleri kısalacak. Çamlıbel artık sürücüler için bir kabus olmaktan çıkacak." ifadelerini kullandı. **Ekonomiye ve Turizme Katkı** Tünel projesi tamamlandığında Karadeniz limanlarından çıkan yükler, Akdeniz ve Ortadoğu pazarlarına daha kısa sürede ulaştırılacak. Bu durum ihracatı güçlendirecek, nakliye maliyetlerini ciddi ölçüde azaltacak. Ayrıca güvenli ulaşım imkanı, bölgedeki turizmi de canlandıracak. **"Bölgenin Kalkınma Hamlesi"** Tokat Milletvekili Cüneyt Aldemir, sözlerini şöyle tamamladı: "Çamlıbel Tüneli, Tokat ve Sivas'ın kaderini değiştirecek. Hem ekonomik hem de sosyal anlamda yeni bir dönemin kapısı aralanıyor. Başta Cumhurbaşkanımız olmak üzere emeği geçen herkese teşekkür ediyorum. Bu proje, bölgenin kalkınma hamlesinin simgesi olacak."


Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/haberler/public_html/gundemsayfasicomtr/web/index.php on line 12